تلاش ناکام آمریکا برای پیاده کردن مدل لیبی و عراق در سوریه

تلاش ناکام آمریکا برای پیاده کردن مدل لیبی و عراق در سوریه
 
 
آمریکایی ها مدعی هستند که این حمله در پاسخ به حمله شیمیایی چند روز قبل ارتش سوربه به خان شیخون در ادلب انجام شده است. اما مشخص است که پس از آزادسازی حلب و دست‌بالای مقاومت در نبردهای میدانی آمریکا نیازمند فرصتی بود تا از این طریق ضربه‌ای به محور مقاومت وارد نماید تا با تضعیف این جبهه، مذاکره بر روی ماندن و یا نماندن بشار اسد را به ایران و روسیه تحمیل نماید چنان‌که نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه این شورا می‌گوید: درباره سوریه باید وارد فاز سیاسی شویم، ایران، روسیه و سوریه  روندهای سازمان ملل را جدی بگیرند.
 
در این‌که محور مقاومت این روزها بسیار قوی‌تر از آن است که آمریکا و غرب درباره آن تصمیم بگیرند حرفی نیست اما حمله موشکی آمریکا به فرودگاه شعیرات به درستی نشان از صحت تعبیری دارد که می‌گوید: قدرتت را افزایش بده تا نجنگی اما اگر نتونی قدرتت را زیاد کنی محکوم به جنگی!
 
در واقع آمریکا و غرب طی سال‌های گذشته و راه انداختن جنگ فرسایشی سعی کردند تا حد ممکن سوریه را ضعیف کنند؛ هر چند که اکثر این توطئه‌ها با مقاومت جانانه مردم سوریه به شکست انجامیده است اما به هر حال پنج‌سال جنگ فرسایشی این فرصت را برای حملات این‌ چنینی فراهم کرده است؛ یعنی تلاش برای به ثمر رساندن مدل لیبی و عراق در سوریه؛ به نحوی که کشوری را ابتدائاً ضعیف و خلع سلاح کنید، در  ادامه نیز با ضربات محدود آن را ساقط کنید؛ مانند ضربات مداوم و کوچک به شیشه تا پس از ترک گرفتن به کلی خرد شده و از هم می‌پاشد. البته اوضاع این روزهای محور مقاومت نشانه آشکاری از شکست کاربرد این استراتژی در سوریه دارد.
 
اما در تحلیل حمله روز گذشته نمی‌توان از وضعیت داخلی آمریکا غافل ماند و آن را بی‌تاثیر دانست. اگر نگاهی به آمریکا دوران ترامپ بیاندازیم آشفتگی و بحران واقعی را  در آن خواهیم دید. اختلاف بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با آغاز ریاست جمهوری ترامپ به اوج خودش رسیده است.مایکل فلین اولین قربانی این اختلافات بود که تنها 24 روز پس از قرار گرفتن در پست کلیدی مشاور امنیت ملی مجبور به استعفا شد. هر چند علت این استعفا ابتدائاً ارتباطات غیرقانونی وی با روسیه خوانده شد اما طولی نکشید تا رسانه‌های آمریکایی فاش کردند که تلاش فلین برای افشای اسناد محرمانه توافق هسته‌ای با ایران  منجر به تشکیل کمپین محرمانه مقامات امنیتی وفادار به اوباما علیه وی شده که در نهایت به استعفا انجامیده است. استیو بنن رفیق شفیق و مشاور کلیدی ترامپ نیز نفر بعدی بود که از شورای امنیت ملی کنار گذاشته شد.
 
بهم ریختگی ترامپ و نامطئن بودن فضای سیاسی ایالات متحده تا جایی پیش رفت که حتی ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپایی در تهدیدی آشکار گفت: اگر دونالد ترامپ به تشویق سایر کشورهای اروپایی جهت تقلید از برگزیت ادامه دهد، در آن صورت من هم برای جدایی تگزاس و اوهایو از ایالات متحده آمریکا تبلیغ خواهم کرد.
 
حمله موشکی به فرودگاه سوری بهترین فرصت برای ترامپ و آمریکا بود تا برای مدت کوتاهی هم که شده افکار عمومی داخل آمریکا را از منحرف نماید و کمی از فشارها بر روی خود بکاهد و از طرف دیگری حیثیت از دست رفته آمریکا در سطح جهان را مجدداً احیا نماید؛ البته پر واضح است که تمامی این اقدامات همانند مسکنی خواهد بود که زیاد دوام نخواهد آورد چرا که واقعیت‌های میدانی خبر از آن می‌دهند. 



:: برچسب‌ها: تلاش ناکام آمریکا برای پیاده کردن مدل لیبی و عراق در سوریه ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : یک شنبه 20 فروردين 1396
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: